woensdag 10 januari 2024

 Tijden veranderen

Vroeger wist ik nooit goed hoe ik moest uitleggen wat ik 'heb.' Ik zei dan maar ik heb VCFs, dat is Latijn en verder weet ik het ook niet. 'Gelukkig' heb ik ondertussen zo vaak mn verhaal verteld en moeten uitleggen wat ik dan heb dat ik het nu heel duidelijk kan vertellen zodat mensen t ook echt snappen en dat maakt nu precies het verschilt!

Zo durfde ik voorheen nooit open te zijn over mijn beperking tegen collega's, ik wilde namelijk niet anders behandeld worden!

Nu ik op 23 december in 't' NRC stond met mijn verhaal, open en bloot weet natuurlijk iedereen die het gelezen heeft dat ik een beperking heb. Oef, best wel spannend! Vandaag ging ik weer werken bij de bieb en waren er 2 lieve collega's die zeiden wat een goed en duielijk artikel het was in de NRC en daar ben ik super trots op. Het nam ook de drempel weg om er over te praten dus tijdens 't koffie momentje heb ik ook kunnen vertellen hoe het voor mij is dat prikkels slecht gefilterd worden en waarom ik daardoor vaak na 2 uur naar huis ga.

Een collega vroeg: "Kun je er mee uit de voeten?" En ik kon daar volmondig ja op antwoorden. Niet iedereen met #22q11ds kan dat, dat is een feit dus ik ben 'blij' met alles wat ik wel kan en dat is heel wat. Werken is dan niet gelukt, maar met een Wajong uitkering kom ik toh een heel eind in 't leven. En dat is ook precies waarom de Wajong zo enorm belangrijk is voor mij en vele anderen.

Het geeft me de mogelijkheid om zo zelfstandig mogelijk mijn leven te kunnen leiden en mijn eigen keuzes te maken met zelfstandig wonen. Ik hoop echt dat als er een nieuw kabinet komt ik niet weer opnieuw zal hoeven te vechten voor de rechten van mensen met een beperking, maar als het moet zal ik dat zeker doen!

De #Wajong is van levensbelang voor mij en iedereen die er afhankelijk van is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoe te leven met 22q11ds artikel van de AD

   Beantwoorden  Allen beantwoorden  Doorsturen   Aan: ​ U ​ Di 7-5-2024 19:53 Na Down is dit het meest voorkomende syndroom, toch heb ...